ANADOLU SAĞLIK SEN ANA TÜZÜĞÜ
I. GENEL ESASLAR
SENDİKANIN ADI, KISA ADI, GENEL MERKEZİ VE ADRESİ
Madde 1. Sendikanın Adı: “ANADOLU SAĞLIK VE SOSYAL HİZMET ÇALIŞANLARI SENDİKASI” dır. Kısa Adı: “Anadolu Sağlık-Sen” dir. Sendikanın Genel Merkezi Ankara’da dır. Sendikanın Adresi: Eti Mahallesi, Toros Sokak, Ceritoğlu Apartmanı, Kat: 3, Daire: 10-11, Sıhhıye –Çankaya/ANKARA’dır Sendika Merkezinin ilden ile nakline Genel Kurul karar verir. İl içinde adres değişikliği yapma yetkisi Merkez Yönetim Kuruluna aittir. Sendikamız Çalışanlar Birliği Sendikalar Konfederasyonu (ÇALIŞAN-SEN) üyesidir.
SENDİKANIN FAALİYET ALANI
Madde 2. Sendika; 4688 Sayılı Kamu Görevlileri Sendikaları ve Toplu Sözleşme Kanunu’nun 5 inci maddesinde belirlenen hizmet kollarından 3 sıra nolu " Sağlık ve Sosyal Hizmetler" hizmet kolunda kurulmuştur. Bu hizmet kolunda olup kamu görevlilerinin çalıştığı kamu kurum ve kuruluşlarına bağlı işyerleri ile bu işyerlerinin eklentilerinde ve Türkiye çapında faaliyet gösterir.
Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı tarafından bu hizmet koluna eklenecek veya bu hizmet kolundan çıkarılacak kamu kurum ve kuruluştan, Tüzük değişikliğini gerektirmez.
SENDİKANIN AMAÇLARI
Madde 3. Sendika; Demokratik, laik ve çağdaş sosyal hukuk devleti ilkesinden hareketle, üyelerinin ekonomik, sosyal, kültürel ve çalışma hayatında iş haklarının korunması ve geliştirilmesi; Anayasada ifadesini bulan, devletin ülkesi ve milleti ile bölünmez bütünlüğünün korunması, özgürlüklerin önünün açık, gelir dağılımının adalet ile paylaşıldığı, sosyal devlet olmanın gereksiminden hareketle çalışanların devlet imkanlarından eşit olarak faydalandırıldığı, daha özgür, müreffeh bir Türkiye’ye ulaşmayı hedefler
Bu amaçlara ulaşabilmek için;
a. Çalışanların muasır yaşam standartlarına uygun bir ücret alabilmelerini sağlamak için her türlü yasal mücadeleyi yapmayı,
b. Çalışma hayatında üyelerinin ekonomik, demokratik kültürel, mesleki, hukuksal, özlük haklarını ve çıkarlarını korumayı çalışanlara yönelik haksız uygulamaların yasalar çerçevesinde önüne geçilmesini,
c. Üyelerinin arasında Dil, din, ırk, mezhep ve siyasi düşünce farkı gözetmeksizin bütün insanların eşit biçimde sağlık ve sosyal hizmetlerden yararlandırılması ve ayrımcılığın ortadan kaldırılmasını,
d. Çalışanlara yönelik yapılan eşitsizliklerin ortadan kaldırılması Evrensel insan hakları normlarına dayalı ve uluslararası hukuk sözleşmelerinden doğan hak ve özgürlüklerin eksiksiz yaşama geçirilmesinin sağlanmasını,
e. Çalışanların İşveren tarafından mağdur edilmeleri halinde üyelerine maddi, hukuki ve sosyal içerikli yardımlar yapmayı,
f. Çalışanların iş hayatı içersinde karşılaştığı şiddete karşı daha güvenli alanlar sağlanmasını ve yasalarda korumaya yönelik caydırıcı önlemler alınmasının sağlanmasını,
g. Çalışanların iş hayatının sona ermesi ve yahut malüllük durumunda geride bırakacakları eş ve çocuklarının daha huzurlu ve mutlu yaşabilmeleri için sosyal devlet imkanlarından daha fazla yararlandırılmalarının sağlanması,
h. Çalışanların meslek hayatlarında daha başarılı ve verimli olabilmeleri için vermiş olduğu kamu hizmetinin kalite açısından yükseltilmesine yönelik sempozyum, panel, Avrupa Birliği ülkeleri ile ortak projeler hazırlayarak güçlendirilmesi,
ı. Çalışanların İş hayatında kendilerini yenilemeleri ve yürürlüğe giren kanun, kanun hükmünde kararname, genelge, yönetmeliklerden bilgi sahibi olmaları için gazete, Bülten, dergi, broşür yayınlayarak bilgi birikimlerinin geliştirilmesini,
j. Çalışanların engel ve özrü sebebi ile çalışma hayatında karşılaştıkları zorlukların önüne geçilebilmesi adına daha kullanılabilir teknik imkanlar sağlanmasını.
k. Çalışanların iş hayatında karşılaştıkları psikolojik yıpranmayı üzerlerinden atabilmeleri için sinema, tiyatro, müzikal eğlence, piknik gibi sosyal etkinliklerle çalışanın sosyalitesine katkıda bulunulması
l.Çalışanların Aile birliğinin sağlanabilmesi için bayan çalışanlarının analık haklarından mahrum kalmaması, Kreş ve özürlü, yaşlı aile yakınlarının bakımlarının sağlanabilmesi için çalışanlara kolaylıklar sağlanmasını
m. Çalışanların iş güvencesinin sağlanabilmesi için sendikal örgütlenmenin rahatça sağlanması,
SENDİKANIN GÖREV VE YETKİLERİ
Madde 4.Sendika; Anayasa, Yasalar, Uluslararası Sözleşmeler, Kanun ve mevzuattan doğan hak ve yetkilerini kullanmaktan başka;
a) Üyelerinin ortak ekonomik, sosyal, kültürel ve demokratik hak ve menfaatlerini adalet ve eşitlik ilkelerine göre korumak ve geliştirmek için gerekli çalışmaları yapar.
b) Yüksek İdari Kurula temsilci göndererek toplu iş görüşmeleri yapıp, bu görüşmesinden doğan uyuşmazlıkları gidermek için ilgili makamlara, Uzlaştırma Kurulu ve Yüksek Hakem Kuruluna, yargı organlarına başvurur, görüş ve öneriler sunar, taleplerde bulunur.
c) Çalışma hayatında, mevzuattan, mutabakat metinlerinin uygulanmasından, toplu iş görüşmelerinden, örf ve adetten doğan anlaşmazlıklarda, üyelerini ve mirasçılarını temsilen davaya ve husumete ehil olur, bu davaları takip edip, üyelerine ve mirasçılarına adli yardımda bulunur.
ç) Amacına uygun uluslararası kuruluşlara üye olabilir, üyelikten ayrılabilir; üyesi bulunduğu uluslar arası kuruluşlara delege, temsilci veya gözlemci gönderebilir; bu kuruluşların temsilcilerini Türkiye'ye davet edebilir.
d) Sendika faaliyette bulunduğu hizmet kolunda çalışan sağlık ve sosyal hizmet çalışanlarını çatısı altında örgütlemeye çalışır. İşyerlerinde, çalışma ve hizmet kollarında verimlilik araştırmaları yapıp, sonuçlarıyla ilgili raporlar hazırlar ve önerilerde bulunur, işverenlerle bu konularda ortak çalışmalar yapar.
e) Üyelerinin sosyal ve mesleki bilgilerini arttıracak, tasarruf ve yatırımın gelişmesine, reel verimliliğin artmasına hizmet edecek kurs, seminer, panel, açıkoturum, kurultay ve benzeri eğitici ve kültürel faaliyetlerde bulunur.
f) Kitaplık ve basımevi kurar ve işletir; kitap, dergi, bülten, broşür, gazete vb. süreli ve süresiz yayınlar çıkarır.
g) Üyelerin ve ailelerinin yararlanmaları için hizmet amacıyla, eğitim ve sağlık tesisleri, dinlenme yerleri,spor alanları vb. ekonomik ve sosyal tesisler kurar , işletir ve işletmesi için 3. kişilere kiralar.
ğ) Herhangi bir bağışta bulunmamak kaydıyla; üyeleri için kooperatifler kurulmasına yardım eder ve nakit mevcudunun yüzde onundan fazla olmamak kaydıyla bu kooperatiflere kredi verir.
h) Üyelerinin çıkarları doğrultusunda; kooperatif, yardımlaşma sandığı, kreş, yuva, huzurevi, yurt ve okul gibi ekonomik ve sosyal kuruluşlar kurar ve işletir.
l) Herhangi bir bağışta bulunmamak kaydıyla; evlenme, doğum, hastalık, ihtiyarlık, ölüm, açığa alınma, işsizlik gibi hallerde yardım ve eğitim amacıyla sandıklar kurar ve yönetir.
k) Amaç ve görevlerinin gerektiği taşınır ve taşınmaz mülk edinir.
l) Yangın, su baskını, deprem gibi tabii afetler vukuunda üyelik şartı aranmaksızın nakit mevcudunun % 10’ unu aşmamak kaydıyla afete uğrayan bölgelerde konut, sağlık, eğitim tesisleri yapabilir ve kamu kurum ve kuruluşlarına ayni ve nakdi yardımda bulunabilir.
m) Anayasa, mevzuat ve uluslararası onaylanmış sözleşmelerden doğan diğer görev ve yetkilerini yerine getirir.
n) “Anayasa Mahkemesi’ne ve idari ve adli yargı organlarına; sendikal örgütlenmeye, hizmet kolundaki kurum ve kuruluşlar ile hizmet kolu çalışanlarına ilişkin mevzuatla ilgili yasal başvuruları yapar. Kendi veya üyeleri adına, Anayasa Mahkemesi’ne ve AİHM’e bireysel başvuru yapar.”
SENDİKANIN ANA TÜZÜĞÜ VE DEĞİŞTİRİLMESİ
Madde 5.
1)Tüzükteki değişiklik teklifi, Genel kurulun toplantı yeter sayısı üye veya delege tam sayısının salt çoğunluğudur. Tüzükte daha yüksek bir yeter sayı belirlenebilir. İlk toplantıda yeter sayı sağlanamazsa ikinci toplantı en çok on beş gün sonraya bırakılır. Bu toplantıya katılanların sayısı, üye veya delege tam sayısının üçte birinden az olamaz.
2- Genel Kurulun karar yeter sayısı toplantıya katılan üye veya delege sayısının salt çoğunluğudur. Ancak bu sayı üye veya delege tam sayısının dörtte birinden az olamaz. Tüzükte daha yüksek bir yeter sayı belirlenmemişse, tüzük değişikliği, fesih, birleşme, katılma, üst kuruluşun veya uluslararası kuruluşun kurucusu olma, üst kuruluşlara ve uluslararası kuruluşlara üyelik ile üyelikten çekilme hâllerinde karar yeter sayısı üye veya delege tam sayısının salt çoğunluğudur.
3) Tüzük değişikliği teklifi, Genel Kurul Divan Başkanlığına verilecek yazılı önerge ile yapılabilir.
4) Sendikanın faaliyet alanları, amacı, zorunlu organları, seçimler ve seçilenlerin güvenceleri, mali ve sosyal hakları, gelir ve giderleri, üyeleriyle ilgili iş ve işlemleri genel itibariyle Sendika Tüzüğünde belirtilir. Sendika organları ve üyeleri, bütün iş ve işlemlerinde Sendika Tüzüğüne uygun hareket etmekle yükümlüdürler. Tüzükte hüküm bulunmayan hallerde, Kanuna ve Tüzüğe aykırı olmamak ve lafzına ve ruhuna uygun olmak şartıyla, yetkili kurul ve organlar tarafından verilen karar ya da kararlara göre işlem tesis edilir.
5) Tüzük değişiklikleri, ayrı bir yürürlük tarihi belirtilmemiş olması halinde, Genel Kurul tarafından kabul edildiği tarihten itibaren yürürlüğe girer ve ilgili iş ve işlemler hakkında uygulanır
6) İlgili makamlarca veya mahkemelerce düzeltilmesi istenen Tüzük hükümleri, yapılacak ilk Genel Kurula sunulmak ve geçmişe etkili olmamak üzere, Genel Kurul tarafından yetki verilmiş olmak kaydıyla, Genel Yönetim Kurulu tarafından değiştirilebilir.
II. ÜYELİK
SENDİKAYA ÜYE OLABİLECEKLER
Madde 6. Sendikaya; sağlık ve sosyal hizmetler hizmet kolunda olduğu belirtilen kamu kurum ve kuruluşlarında görev yapan ve Kamu Görevlileri Sendikaları ve Toplu Sözleşme Kanunu’na göre sendika üyesi olabilecek tüm kamu görevlileri üye olabilir.
ÜYELİĞİN KAZANILMASI
Madde 7. Üyelik başvurusu, 3 nüsha olarak doldurup, imzaladığı üye kayıt formunun sendika merkezine, şubesine veya temsilciliğine verilmesi suretiyle yapılır. Üyelik, başvurunun sendika yetkili organınca kabulü ile kazanılır. Üyelik başvurusu, sendika tarafından en geç otuz gün içinde reddedilmediği takdirde kabul edilmiş sayılır. Haklı bir sebep gösterilmeden üyeliği kabul edilmeyen kamu görevlisinin bu kararın kendisine tebliğinden itibaren otuz gün içinde iş davalarına bakmakla görevli mahkemede dava açma hakkı vardır. Sendika, üyeliği kesinleşen kamu görevlisinin başvuru belgesinin bir örneğini üyenin kendisine verir, bir örneği sendikada kalır, bir örneğini üyelik ödentisine esas olmak ve dosyasında saklanmak üzere işverene gönderir.
ÜYELİKTEN ÇEKİLME
Madde 8. Her üye üyelikten serbestçe çekilebilir. Üyelikten çekilme, üç nüsha olarak doldurulup imzalanan üyelikten çekilme bildiriminin kurumuna verilmesi ile gerçekleşir. Çekilme, kamu işverenine başvurma tarihinden başlayarak otuz gün sonra geçerli olur. Bu süre içerisinde çekilme iradesinde bulunan üyeden üyelik kesintisi yapılmasına devam edilir. Kamu işvereni tarafından sendikaya gönderilen çekilme bildirimini alan sendika görevlisi, çekilme bildirimini kayıt defterine işler.
ÜYELİĞİN ASKIYA ALINMASI
Madde 9. Aylıksız izinli sayılan veya askerlik görevini ifa etmek üzere askere alınan üyenin üyeliği, bu görevin devamı süresince askıya alınır.
ÜYELİĞİN SONA ERMESİ
Madde 10. Sendika üyeliği,
a) Üyenin, sendikanın faaliyet alanı olan hizmet kolundan ayrılması,
b) Üyenin ölümü,
c) Üyelikten çekilme,
d) Kamu görevinden (istifa vb. nedenlerle) ayrılma
Hallerinde kendiliğinden sona erer.
Uzun süreli ücretsiz izne ayrılan veya geçici görevle yurt dışına gönderilen üyenin üyeliği devam eder.
Üyenin geçici olarak işsiz kalması, açığa alınması veya sendikanın faaliyet alanı içinde kalmak şartıyla başka bir işe geçmesi sendika üyeliğini etkilemez. Üyeliği herhangi bir nedenle sona erenlerin, sendikaca on beş çalışma günü içinde işverene bildirilmesi zorunludur.
ÜYELİKTEN ÇIKARILMA
Madde 11. Üyelikten çıkarılma, Genel Disiplin Kurulunun teklifi ve Genel Kurulun kararı ile olur. Çıkarma kararına karşı üye, bildirim tarihinden itibaren on beş gün içinde görevli mahkemeye itiraz edebilir. Üyelik, çıkarılma kararı kesinleşinceye kadar sürer.
ÜYELİKTEN ÇIKARILMAYI GEREKTİREN HALLER
Madde 12. Aşağıda belirtilen haller, sendikanın üyeliğinden çıkarılmayı gerektirir:
a) Sendikanın amaç ve prensiplerine aykırı davranışlarda bulunmak,
b) Sendikanın tüzük ve yönetmelik hükümlerine ve yönetim organlarının kararlarına aykırı davranışlarda bulunmak,
c) Sendikayı şahsi menfaatleri için kullanmak,
ç) Sendika yönetim organlarında görev alan üyeler hakkında asılsız ihbar, şikayet ve bunlarıtahkir, tezyif edici beyanlarda bulunmak,
d) Sendika sırlarını açığa vurmak veya sendikanın geleceğini tehlikeye düşürecek yahut gelişmesine engel olacak eylem ve çalışmalarda bulunmak.
e) Üyenin aynı hizmet kolunda faaliyette bulunan başka bir sendikanın kurucusu veya yönetim organlarında görevli olduğunun tespit edilmesi,
f) Sendika üyelerini, Sendika organlarının çalışmalarını engellemeye veya sekteye uğratacak nitelikte bir disiplin suçuna teşvik veya tahrik etmek.
III. SENDİKANIN TEŞKİLAT VE ORGANLARI
GENEL MERKEZ ZORUNLU ORGANLARI
Madde 13. Sendikanın Genel Merkez Zorunlu Organları:
a) Genel Kurul,
b) Genel Yönetim Kurulu,
c) Genel Denetleme Kurulu,
ç) Genel Disiplin Kurulu,
1. SENDİKA GENEL KURULU
GENEL KURULUN OLUŞUMU
Madde 14. Genel Kurul, sendikanın en üst kademesi ve en yetkili organı olup 150 delegeden oluşur. Sendikanın Genel Yönetim Kurulu ve Genel Denetleme Kurulu asil üyeleri bu sıfatlarıyla genel kurula delege olarak katılır. Genel Yönetim Kurulu ve Genel Denetleme Kurulu asil üyeleri haricindeki Genel Kurul Delegelerinin şubelere dağılımı, Genel Yönetim Kurulu tarafından aşağıdaki esaslara göre gerçekleştirilir: Toplam aidatlı üye sayısının (Genel Yönetim Kurulu ve Genel Denetleme Kurulu üye sayısı hariç olmak üzere) delege sayısına bölümüyle “bir delegeliğe düşen üye sayısı” belirlenir. Şubelerin aidatlı üye sayısı bu sayıya bölünerek “şubelere düşen delege sayısı” belirlenir. Bu işlemlerde kesirler dikkate alınmaz. Bu işlem sonucunda artan delegelik olması halinde bu delegelikler, bölme işlemi sonucunda en yüksek kalana sahip şubeden başlanarak şubelere dağıtılır. Toplam aidatlı üye sayısının belirlenmesinde Resmi Gazete’ de yayımlanmış sayı, şubelerin aidatlı üye sayısının belirlenmesinde mutabakat metninde yer verilen sayı esas alınır.
Genel Kurul Delegelerinin seçimine ilişkin usul ve esaslar, Genel Yönetim Kurulu tarafından yürürlüğe konulacak yönetmelikle belirlenir.
GENEL KURULUN TOPLANMA VE ÇALIŞMA ŞEKLİ
Madde 15. Sendika Olağan Genel Kurulu 4 (dört) yılda bir toplanır. Ancak, Genel Yönetim Kurulu veya Genel Denetleme Kurulunun gerekli gördüğü hallerde yahut Genel Kurulun üye veya delegelerinin beşte birinin yazılı ve gerekçeli isteği üzerine en geç 60 gün içinde olağanüstü olarak toplanır.
Madde 16. Genel Kurula çağrı, Genel Yönetim Kurulu tarafından yapılır. Genel Kurul toplantı tarihinden en az 15 gün önce, toplantının günü, saati, yeri ve gündemi bir gazetede veya sendikanın internet sayfasında ilan edilir. İki Genel Kurul toplantısı arasındaki döneme ilişkin faaliyet ve hesap raporu, denetleme kurulu veya denetçi raporu ile gelecek döneme ilişkin bütçe önerisinin Genel Kurula katılacaklara toplantı tarihinden en az on beş gün önce gönderilmesi zorunludur. Birinci toplantıda toplantı yeter sayısı sağlanamazsa, ikinci toplantının günü, saati, yeri ve gündemi de aynı ilanda belirtilir. Ancak ikinci toplantı, birinci toplantıdan en geç 15 gün sonra yapılır.
Madde 17. . Genel Kurul Toplantısı delege ya da üye tamsayısının salt çoğunluğu ile yapılır. İlk toplantıda yeter sayı sağlanamazsa kararlar, ikinci toplantıya katılan üye veya delege tam sayısının salt çoğunluğu ile alınır. Ancak bu sayı üye veya delege tamsayısının 1/3’ünden az olamaz. Olağanüstü Genel Kurulda gündemde belirtilen maddeler görüşülür.
GENEL KURUL ÇALIŞMA TARZI
Madde 18. Genel Kurulu, Genel Başkan veya görevlendireceği bir üye açar. Yoklama yapar, çoğunluk mevcut ise Genel Kurul toplantısını yönetmek üzere açık oyla seçilecek bir başkan, iki başkan vekili ile yeteri kadar sekreterden oluşan Başkanlık Divanı teşekkül ettirilir.
Genel Kurul gündemine yeni madde ilavesi, mevcut delegelerin 1/10’u tarafından yazılı teklif yapılması, gündeme konulmuş olan bir maddenin çıkarılması ise, toplantıda hazır bulunan delegenin 2/3’ünün yazılı teklifi ile olur. Genel Kurul kararları, mevcut bulunan delegelerin yarıdan bir fazlasının oyu ile kabul edilir. Ancak, bu sayı delege tam sayısının 1/4’ünden az olamaz. Genel Kurulda kararlar organların seçimleri hariç açık oyla yapılır. Organların seçimleri kapalı oy açık tasnif ile yargı gözetiminde gerçekleştirilir. Genel Kurulda zorunlu organlara seçilen üyeler kadar, yedek üye de seçilir.
Genel Kurul, toplantı gündemindeki konuları, delegeler tarafından ileriye sürülecek teklif ve dilekleri bir rapor halinde özetlemek üzere gerekli gördüğü komisyonları teşekkül ettirebilir. Komisyonlar raporlarını hazırladıktan sonra Genel Kurula sunar. Komisyon kendi üyeleri arasında bir başkan, bir raportör seçerek çalışmalarına devam eder. Komisyonların raporları Genel Kurulda görüşülüp karara bağlanmadıkça geçerli değildir. Komisyonlara Genel Kurul delegesi olmayanlar seçilemez. Ancak komisyonlar lüzum gördüğü taktirde konu ile ilgili oy hakkı olmayan uzman alabilirler. Komisyonların üye sayısı Genel Kurulca tespit edilir. Genel Kurulun görüşme kararları ile oylama neticeleri Genel Kurul kararlarının yazılmasına mahsus karar defterine geçirilir ve ayrıca tutanaklarla tespit edilir. Bu karar defteri ve tutanaklar Genel Kurul Başkanlık Divanınca imza edilir.
GENEL KURULUN GÖREV VE YETKİLERİ
Madde 19. Genel Kurulun başlıca görev ve yetkileri:
a) Sendika organlarını seçmek,
b) Tüzükte değişiklik yapmak,
c) Yönetim ve denetleme kurulu raporlarının görüşülmesi ve aklanması,
ç) Genel Yönetim Kurulu, Genel Denetleme Kurulu ve Genel Disiplin Kurulu raporlarını görüşmek,
d) Genel Yönetim Kurulu ve Genel Denetleme Kurulu raporlarını ibra etmek,
e) Genel Yönetim Kurulunca hazırlanan bütçenin görüşülerek karara bağlanması,
f) Gayrimenkul malların satın alınması ve satımı ile gayrimenkul alımı için bankalardan kredi çekilmesi hususlarında Genel Yönetim Kuruluna yetki vermek,
g) Türkiye’de ya da diğer ülkelerde kurulmuş veya kurulacak sendikal üst kuruluşlara üye olmaya veya üyelikten ayrılmaya karar vermek,
h) Genel Kurul üye veya delege tam sayısının salt çoğunluğu ile aynı türden bir başka sendika ile birleşme ya da katılmaya, genel kurul delegelerinin üçte ikisinin kararıyla sendikanın feshine ve fesih halinde sendika mal varlığının nereye devredileceğine karar vermek,
ı) Sendikanın üyesi olduğu ulusal ve uluslararası sendikal üst kuruluşlara gönderilecek üst kurul delegelerini seçmek,
i) Sendika organlarına seçilen yöneticilerle, sendika hizmetleri için geçici veya daimi olarak istihdam edilecek personele verilecek ücret, huzur hakları, harcırahlar, ödenekler, ödenecek, yolluk ve tazminatları belirlemek, 4688 sayılı yasa yürürlüğe girdiği tarihten itibaren profesyonelliğe ayrılmış olan genel merkez yöneticilerine her yıl için 1 aylık maaş tutarında kıdem tazminatını ödemek veya bu konuda Genel Yönetim Kuruluna yetki vermek,
j) Genel Disiplin Kurulunun üyelikten çıkarma kararını ve buna yapılacak itiraz ve müracaatları görüşüp karara bağlamak,
k) Mevzuat veya tüzük gereğince Genel Kurulca yapılması belirtilen diğer işlemleri yerine getirmek ve herhangi bir organın görev alanına girmeyen konuları karara bağlamak,
l) Şube veya temsilcilik açılması konularında Genel Yönetim Kuruluna yetki vermek, şubeleri birleştirmek ve kapatmak,
m) Fesih kararı verme,
n) Mevzuatta veya sendika tüzüğünde Genel Kurulca yapılması belirtilen diğer işlemlerin yerine getirilmesi ve herhangi bir organın görev alanına girmeyen konuların karara bağlanması.
GENEL YÖNETİM KURULU YÖNETİCİLERİNDE ARANACAK ŞARTLAR
Madde 20 . Genel Yönetim Kurulu yöneticilerinde aranacak şartlar:
a) Genel Başkan, Genel Merkez Yönetim Kurulu asil ve yedek üyeleri, Denetleme ve Disiplin Kurulu asil ve yedek üyeleri sendika üyelerinden oluşur. Ancak; delege olmayan üyelerin yönetim kuruluna aday olabilmeleri mevcut delegenin 1/10’u nispetinde yazılı teklifi ile olur.
b) Sendika Yönetim Kuruluna seçilebilmek için adaylık ve deneme süresini tamamlamış kamu görevlisi olarak çalışmak gerekmektedir.
c) Çekilme, göreve son verilmesi veya sair nedenlerle kamu görevinden ayrılanlar ile farklı bir hizmet koluna giren kuruma atananların üyelikleri, varsa sendika şubesi, sendika veya konfederasyon organlarındaki görevleri sona erer.
d) Emekliye ayrılanların sendika şubesi, sendika veya konfederasyon organlarındaki görevleri seçildikleri dönemin sonuna kadar devam eder.
e) Sendika başkan ve yöneticileri göreve seçildikten sonra üç ay içinde kendilerinin, eşlerinin, velayetleri altındaki çocuklarının mal varlığı bildirimlerini ilgili yerlere vermek zorundadırlar.
2. GENEL YÖNETİM KURULUNUN TEŞEKKÜLÜ VE ÇALIŞMA TARZI
Madde 21. Genel Yönetim Kurulu, Genel Kurul tarafından gizli oyla seçilen yedi üyeden oluşur. Yedek üye sayısı da Genel Yönetim Kurulu asil üyesi sayısı kadardır. Genel Başkan, Genel Sekreter, Genel Mevzuat ve Toplu Görüşme Sekreterliği, Genel Teşkilatlanma Sekreterliği, Genel Mali Sekreterlik, Genel Eğitim ve Sosyal İşler Sekreterliği, Genel Araştırma, Dış İlişkiler ve Basın Yayın Sekreterliklerinden teşekkül eder. Genel Yönetim Kurulu yedi kişiden az olursa; Genel Yönetim Kurulu kararıyla sekreterlikler birleştirilebilir. Genel Yönetim Kurulu üyeleri Genel Kurul tarafından tek dereceli olarak seçilir. En fazla oyu alan aday, aday olduğu göreve seçilmiş olur. Genel Yönetim Kurulu gerekli görürse kendi arasında da görev değişikliği yapabilir. Ancak; bu değişiklik Yönetim Kurulunun oybirliğiyle gerçekleşir.
Genel Yönetim Kurulu asil üyeliklerinde eksilme olması halinde; mazbataya göre ilk sırada yer alan yedek üyeden başlanarak on (10) gün içerisinde göreve çağrılır. Olağan Genel Kurul döneminin bitmesine üç (3) aydan daha kısa bir zaman kalmış olması halinde yedek üyenin çağırılması Genel Yönetim Kurulunun takdirindedir.
Eksilen Başkan Yardımcılığı yerine çağrılan Yedek üyenin tebliğden itibaren beş (5) iş günü içerisinde yazılı olarak göreve çağrıyı kabul ettiğini beyan etmemesi halinde, aynı usulle sonraki yedek üye göreve çağırılır. Genel Başkanın herhangi bir nedenle görevden ayrılması halinde Genel Başkanlık görevini Genel Sekreter üstlenir. Aynı usulle çağrılan yedek üyenin katılımıyla gerçekleştirilecek ilk toplantıda Genel Yönetim Kurulu Üyelerinin görev dağılımı yeniden yapılır. Bu değişiklik, Genel Yönetim Kurulunun oy çokluğu ile gerçekleşir. Oyların eşitliği halinde Genel Başkanlığa vekâlet eden Genel Sekreterin oyu iki (2) oy kabul edilir.
Genel Yönetim Kurulu ayda en az iki defa, yarıdan bir fazla üyenin katılmasıyla olağan toplanır. Olağanüstü toplantılar ise, Genel Başkanın talebi üzerine yapılır.
Toplantıya katılan üyelerin salt çoğunluğuyla karar alınır. Oyların eşit olması halinde, Genel Başkanın oyu çift sayılır. Genel Başkanın bulunmadığı hallerde toplantılara Genel Sekreter başkanlık eder. Özürsüz ve mazeretsiz olarak üst üste 3 defa toplantıya katılmayan Genel Merkez Yönetim Kurulu üyeleri disipline sevk edilir”
Sendika yönetim kuruluna seçilenler, seçildikleri tarihten başlayarak bu görevlerinde kaldıkları sürece ayrıca yazılı talepleri halinde kurumlarından aylıksız izinli sayılırlar. Aylıksız izinli sayılanların aylık ve emekli kesenekleri sendika tarafından karşılanır.
Kurumlarda aylıksız izinli sayılan sendika yönetim kurulu üyeleri ile bunların bakmakla yükümlü bulundukları aile fertlerinin sağlık giderleri kurumlarınca karşılanır. Aylıksız izinli sayılanlardan herhangi bir nedenle sendika görevlerinden ayrılanlar, görevlerinin son bulması tarihinden itibaren 30 gün içinde ayrıldıkları kurum ve kuruluşa yazılı müracaat etmeleri durumunda, kamu işvereni bu kimseleri 30 içinde eski görevlerine ya da uygun diğer bir göreve atamak zorundadır. 30 gün içinde görevlerine başlamak için başvurmayanlar görevlerinden çekilmiş sayılırlar.
Görevden uzaklaşma, resen emeklilik, göreve son verilmesi, tayin veya sair hallerde görevli mahkemeye başvurması halinde, mahkeme kararı kesinleşinceye kadar sendikadaki görevi devam eder. Aylıksız izinli sayılmayan sendika yönetim kurulu üyeleri haftada bir gün kurumlarından izinli sayılırlar.
GENEL YÖNETİM KURULUNUN GÖREV VE YETKİLERİ
Madde 22. Genel Yönetim Kurulu, sendikanın Genel Kuruldan sonraki en yetkili karar ve yürütme organıdır. Görev ve yetkileri şunlardır:
a) Sendikanın çalışma programını yapmak,
c) Toplu iş görüşmeleri sonucunda doğan iş uyuşmazlıklarında eylem planları hazırlamak, uygulamak veya kaldırmak,
ç) Mevzuata ve Genel Kurul kararlarına göre menkul, gayrimenkul almak, satmak, kiralamak, kiraya vermek,
d) Toplu iş görüşmesi yapmak için gerekli tüm işlemleri yürütmek ve yapmak, bu konuda üyelerinden bir veya birkaçına yetki vermek,
e) Genel Kurulun verdiği yetkiye dayanarak şube veya temsilcilikler açmak. Genel Yönetim Kurulu üyelerini veya şube organlarında görevli üyeleri gerekli gördüğü hallerde Genel Disiplin Kuruluna sevk etmek, Genel Kurulu toplantıya çağırmak,
f) Gerekli gördüğü hallerde Genel Merkez veya Şube Genel Kurullarını toplantıya çağırmak,
g) Tüzükte belirtilen sendika amaçlarını gerçekleştirmek için gerekli büroları kurmak, elemanlar bulup çalıştırmak ve atamalarını yapmak, sendika ve şubelerde çalışacak personeli atamak, bunların ücretlerini ve çalışma şartlarını tespit belirlemek,
h) Şubelerin idari ve mali denetimini yapmak,
ı) Sendikaya üyelik için müracaat edenlerin kabul veya reddine karar vermek,
i) Mevzuat, tüzük ve Genel Kurul kararları doğrultusunda diğer görevleri yerine getirmek,
j) Birikim ve çalışmalarından yararlanmak için gerekirse Danışma Kurulu oluşturmak. Danışma Kurulunun oluşumu ve çalışmalarını belirlemek,
k) Çalışma ve mali raporları, tahmini bütçeyi ve tüzük değişikliğini hazırlayıp kanuni süresi içinde Genel Kurul delegelerine intikal ettirmek. Bütçe fasılları veya yıllık bütçeler arasında aktarım yapmak.
l) Genel Denetleme Kurulunun gerekli görmesi halinde Genel Kurulu toplantıya çağırmak.
m) Gelir ve gider hesaplarını göz önünde bulundurarak her nevi taşınır mal edinmek ve lüzumunda satmak.
n) Zorunlu giderler için Yönetim Kurulu üyelerinin bilgisi dahilinde, sendika kasasında azami gelirlerinin 250 lirası nakit bulundurulabilir.
o) Üyelerin mesleki, ekonomik, sosyal ve kültürel bilgilerini artıracak kurs, seminer ve konferanslar tertiplemek, sağlık ve sosyal tesisleri, kütüphane ve basın işleri için gerekli tesisleri kurmak,
ö) Sendikanın çalışmasına ilişkin her türlü yönetmelik hazırlamak, değiştirmek, yürürlüğe koymak ve kaldırmak,
p) Yurt içinde ve yurt dışında sendikanın üyesi bulunduğu üst kuruluşlara, diğer resmi veya özel kuruluşların toplantılarına ve gezilerine katılacakları tespit etmek,
r) Kanun, yönetmelik, toplu iş görüşmesi ve uluslararası anlaşma hükümlerine göre toplanan kurullara girecek üyeleri ve temsilcileri seçmek,
s) İş anlaşmazlıklarında ilgili makam, merci ve yargı organlarına başvurmak, görüş bildirmek, talepte bulunmak bu konularda Genel Yönetim Kurulu üyelerinden birini görevlendirmek,
t) Üyelerini temsilen mahkemelerde dava açmak, sulh ve ibra etmek konularında Genel Yönetim Kurulu üyelerinden birini görevlendirmek, hukukçularına vekâlet vermek,
v) Genel Kurulun yetki alanına giren hususlar dışında kalan her türlü görev ve işlerini yapmak ve bu yetkileri kullanmak.
GENEL BAŞKANIN GÖREV VE YETKİLERİ
Madde 23. Genel Başkan:
a. Sendikayı yönetir, Genel Yönetim Kurulu adına sendikayı yurt içinde, yurt dışında, mahkemelerde ve idari merciler nezdinde temsil eder.
b. Genel Yönetim Kurulu toplantılarına başkanlık yapar.
c. Sendika adına resmi beyanatta bulunur, basın toplantısı yapar, beyanat ve basın toplantısından sorumludur.
ç. Şube ve Genel Merkez yöneticileri tarafından yapılan harcamaları kontrol eder. Lüzumu halinde mutad harcamalar dışında herhangi bir karar almaksızın sendikanın aylık gelirinin % 1’ i oranında harcama yapabilir. Ancak, bilahare Genel Yönetim Kuruluna durumu bildirir. Bu harcama, yalnız Genel Başkan tarafından yapılır.
d. Sendikanın muhaberat ve muamelatını ilgili sekreterle müşterek imza eder. İlgili sekreterin yokluğunda Genel Yönetim Kurulu üyelerinden biri ile imza eder. Görevle ilgili olarak yaptığı seyahatlerde lüzumu halinde tek başına imza etmek suretiyle sendika adına yazışmalar yapabilir. Ancak, bu evrakı yanında bulunan geçici deftere kaydetmesi zorunludur.
e. Sendika içinde kurulan tüm komisyonlara başkanlık eder.
f. Sendikanın bankadaki hesabından Genel Yönetim Kurulu üyelerinden yetkili kişi ile birlikte para çeker.
g. Sendikanın adına çıkan yayın organlarının sahibidir.
GENEL SEKRETERİN GÖREV VE YETKİLERİ
Madde 24. Genel Sekreter, Genel Başkanın bulunmadığı zamanlarda vekâlet eder. Bundan başka:
a. Hizmetlerin yerine getirilmesi, yeterli sayıda uzman personelin istihdamı için Genel Yönetim Kuruluna teklifte bulunur.
b. Muhaberat ve muamelat işlerinden sorumludur. Sendika bünyesinde mevcut veya kurulacak araştırma, hukuk, basın, toplu iş görüşmesi gibi büroların çalışmalarını kontrol eder.
c. Sendika bünyesinde istihdam edilecek personelin tabi olacağı yönetmelikleri hazırlar ve Genel Yönetim Kurulunun onayını alır. Tatbikattan Genel Sekreter birinci derecede sorumludur.
d. Sendika organlarının almış olduğu kararların yürütülmesiyle görevlidir.
e.Müzakeresi icap eden meseleleri en az ayda bir defa hazırlayacağı gündemle Genel Yönetim Kuruluna getirir.
f.Genel Başkan ve Genel Yönetim Kurulunca verilecek diğer görevleri yürütmektir.
g.Görev alanına giren kısa, orta ve uzun vadeli planlarını yapar.
GENEL MEVZUAT VE TOPLU GÖRÜŞME SEKRETERİNİN GÖREV VE YETKİLERİ
Madde 25. Genel mevzuat ve toplu görüşme sekreterinin görev ve yetkileri:
a) Çalışma hayatı ve sosyal güvenlik ile ilgili yasalarla tüzük ve mevzuatı takip ederek değişiklik ve gelişmelerden teşkilatı zamanında haberdar etmek ve arşiv hazırlamak,
b)Uluslararası Çalışma Örgütü ve diğer uluslararası kuruluşların ve sendikaların çalışma hayatı ile ilgili sözleşme ve tavsiye kararlarını izlemek, bu konuda teşkilatın bilgilendirilmesini sağlamak,
c) Yapılacak toplu görüşmelere esas olacak bilgi ve belgeleri toplamak, hazırlamak ve yönetim kuruluna sunmak, konu ile ilgili her türlü işlemlerin yürütülmesini sağlamak,
d)Toplu görüşmelerden ve mevzuattan doğan anlaşmazlıklarda idare ile doğacak itilaflarda ortak hak ve menfaatlerin izlenmesinde ve hukuki yardım ihtiyacının ortaya çıkması durumunda üyeleri ve mirasçılarını her düzeyde ve her derecedeki yönetim ve yargı organları önünde temsil etmek veya ettirmek, dava açmak ve açılan davalarda taraf olma işlerini yürütmek,
e)Toplu görüşmelerde imzalanan mutabakat metinlerini izlemek, tespit edilen aksaklıkları yönetim kuruluna sunmak,
f)Genel Başkan ve Genel Yönetim Kurulunca verilecek diğer görevleri yürütmektir.
GENEL TEŞKİLATLANMA SEKRETERİNİN GÖREV VE YETKİLERİ
Madde 26. Genel Teşkilatlanma Sekreterinin görev ve yetkileri:
a) Şube, Bölge Başkanlarının sendikal faaliyetlerini gereği gibi yerine getirmelerine yardımcı olmak,
b) Üye kayıtları ve üyelikten ayrılmalara ilişkin işleri gözetmek, sendikanın üyelik arşivini düzenlemek, bu işler ile ilgili görevleri yönetmek, üye envanterlerini çıkarmak, üyeliği kesinleşen üyenin, üye kayıt fişinin birer nüshasını 15 gün içinde işverene göndermek,
c) Şubelerin faaliyet alanlarının düzenlenmesi, yeni şubeler açılması ve bazı şubelerin kapatılması konularında incelemelerde bulunmak ve bu konuda yetkili organlarca karar alınması için Genel Yönetim Kuruluna rapor hazırlayarak sunmak,
ç) Şubeler için delege seçimleri ve şube kongrelerinin zamanında ve gereği gibi yapılmasına yardımcı olmak,
d) Sendika temsilcilerinin atanması veya görevden alınması konusunda şube başkanları ile istişare ederek Genel Yönetim Kuruluna bilgi vermek,
e) Teşkilatlanan iş yerlerinde çalışanlara kitap, broşür ve bildiri gibi yayın organlarının hazırlanmasını, dağıtımını temin etmek veya bizzat toplantılar düzenleyerek teşkilatlanmanın faydalarını anlatmak, teşkilatlanma hususunda alınan kararların uygulanmasını sağlamak ve bu konuda başkanla birlikte çalışmak,
f) Genel Başkan ve Genel Yönetim Kurulunca verilecek diğer görevleri yürütmektir.
g) Görev alanına giren kısa, orta ve uzun vadeli planlarını yapar.
GENEL MALİ SEKRETERİN GÖREV VE YETKİLERİ
Madde 27. Genel Mali Sekreterin görev ve yetkileri;
a) Sendikanın muhasebe işlerini ilgili yasa, tüzük, yönetmelik hükümleri gereğince yürütmek, devre bütçelerinin uygulanması sağlamak,
b) Mali muvazeneyi, tanzim edeceği gelir-gider tablosu ve nizamları her ayın sonunda yönetim kuruluna sunmak,
c) Sendika gelirlerinin toplanmasını, sarflarının bütçe esaslarına göre yapılmasını, muhasebe kayıtlarının gerektiği gibi yürütülmesini sağlamak ve muhasebe bürosunu yönetmek,
d) Vergi ve sigorta primlerinin zamanında ödenmesini sağlamak,
e) Gelen kesintilerin % 50’ ının sarf ve avans olarak Şubelere ve İl Temsilciliklerine zamanında gönderilmesini ve sarfların gözetim ve denetimini yapmak.,
f) Sendikanın taşınır ve taşınmaz mal varlığı ile ilgili vergilerin ve demirbaş kayıtlarının usulüne uygun olarak tutulmasını sağlamak,
g) Sendika hesaplarının her ay iç ve dış denetime hazır bulundurulmasını sağlamak,
h) Genel Yönetim Kurulunun kararı doğrultusunda sendika taşınmaz mal ve araçlarının sigorta ettirilmesi ve sigorta poliçelerinin zamanında yenilenmesini sağlamak,
ı) Genel Kurul kararı uyarınca sarflar ve bütçede fasıllar arası aktarmalar hususunda Genel Yönetim Kuruluna karar almak için tekliflerde bulunmak,
i) Tahsil, tediye, mahsup ve sair muhasebe işlemlerine ilişkin belgeleri ve yazışmaları Genel Başkanla birlikte imza etmek, Başkanın yokluğunda tüzük hükümlerine göre yetkili olan Genel Yönetim Kurulu üyesi ile imza işlerini yürütmek,
j) Genel Kurula sunulacak bilanço ve tahmini bütçeleri hazırlamak ve Genel Yönetim Kuruluna sunmak,
k) Sendika gelirlerini, elde edildikleri tarihten itibaren 30 gün içinde sermayenin yarısından fazlası devlete ait olan ve Genel Yönetim Kurulunca belirlenecek bankalara yatırmak,
l) Sendika Genel Yönetim Kurulunun bilgisi dışında sendikanın kasasında toplam gelirlerin 250 lira kadar nakit bulundurmak,
m) Sendika Genel Yönetim Kurulu üyelerinin notere verecekleri mal bildirimine ait noterden aldıkları belgeleri, Genel Yönetim Kurulu karar defterinin özel bir sahifesine yazmak ve bu belgeleri denetçilere vererek Genel Yönetim Kurulu karar defterini denetçilere imzalatmak,
n) Yasa gereğince, Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığına bildirmesi gereken bilgi ve belgeleri zamanında ve tam olarak vermek,
o) Sendika giderlerinde alınabilecek tasarruf önlemleri için Genel Yönetim Kuruluna tekliflerde bulunmak,
ö) Genel Başkan ve Genel Yönetim Kurulunca verilen sair görevleri yerine getirmektir.
p) Görev alanına giren kısa, orta ve uzun vadeli planlarını yapar.
GENEL EĞİTİM VE SOSYAL İŞLER SEKRETERİNİN GÖREV VE YETKİLERİ
Madde 28. Genel Eğitim ve Sosyal İşler Sekreterinin görev ve yetkileri:
a) Eğitim programlarını hazırlamak ve Genel Yönetim Kurulunun onayına sunmak,
b) Genel Yönetim Kurulunca onaylanan programın uygulanmasını sağlamak,
c) Kendisine bağlı büro personeli ve uzmanlarını yönetmek ve düzenli çalışmalarını sağlamak,
d) Eğitim ve sosyal faaliyetlerin gerektirdiği ödeneklerin bütçeye konulması hususunda öneride bulunmak,
e) Eğitim seminerlerinin planlanmasında ve yürütülmesinde her türlü araştırmaların yapılarak istatistiklerin tutulmasını sağlamak, sendikanın çıkaracağı dergi, broşür, kitap vs. yayınlar yoluyla üyelerin kültürel katkıda bulunmak,
f) Kurum İdari Kurulları ile sendikanın temsil edileceği çeşitli kurul ve komisyonlara katılacak temsilcilerin listesini hazırlamak ve Genel Yönetim Kuruluna sunmak,
g)Diğer sivil toplum kuruluşları ile görüşmeler yapmak, görüş alış verişinde bulunmak ve bu görüşmelerin sonuçlarını yönetim kuruluna sunmak,
h) Genel Başkan ve Genel Yönetim Kurulunca verilecek diğer görevleri yürütmektir.
GENEL ARAŞTIRMA, DIŞ İLİŞKİLER VE BASIN YAYIN SEKRETERİNİN GÖREV VE YETKİLERİ
Madde 29. Genel Araştırma, Dış İlişkiler ve Basın Yayın Sekreterinin görev ve yetkileri:
a) Sendikanın amaçları doğrultusunda araştırmalar yapmak ve istatistikler hazırlamak,
b) İlgili yasalarla, tüzük ve mevzuatı takip ederek gerekli değişiklik önerileri hazırlamak,
c) Sendikanın temsili, tanıtımı ve basınla ilişkilerini geliştirmek,
d) Görev alanına giren kısa, orta ve uzun vadeli planlarını yapar.
3. GENEL DENETLEME KURULUNUN OLUŞUMU, GÖREV VE YETKİLERİ
Madde 30. Genel Kurulca sendika üyeleri arasından gizli oyla seçilen beş denetçiden oluşur. Yedek üye asıl üye sayısı kadardır. Genel Denetleme Kurulu üyeleri ilk toplantısında bir başkan ve sekreter seçerek görev dağılımı yapar. Genel Denetleme Kurulu altı ayda bir kere olmak üzere, istediği zaman kendiliğinden veya başvuru üzerine denetim yapar. Denetim esnasında sendikaya ait evrak, sendika binasından dışarıya çıkarılamaz.
Genel Denetleme Kurulunun görev ve yetkileri:
a) Genel Yönetim Kurulu faaliyetlerinin Genel Kurul kararlarına uygun olarak yapılıp yapılmadığını denetlemek,
b) Sendika tüzüğüne göre idari ve mali denetim yapmak, bu amaçla
1- İlgili yasa, mevzuat ve tüzük gereği tutulan defterleri denetler.
2- Her hesap veya bütçe dönemine ait bilanço ve hesapları denetleme raporlarını ait oldukları dönemi izleyen üç ay içinde Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı’ na ve bağlı bulunduğu konfederasyona gönderir. Bu bilanço hesaplarında sendikanın o devre içindeki; Gelirleri ve bunların kaynakları, Giderleri ve bunların sarf yerleri,Yönetim Kurulu Üyelerine ve geçici olarak görevlendirilenlere verilen ücretler, harcırah ve ödenekler, Çalışan personele ödenen meblağ, Para ve menkul kıymetler mevcudu, Taşınmaz mevcudu belirtilir.
c) Gerekli görmesi halinde gerekçelendirerek Genel Yönetim Kurulundan Genel Kurulu toplantıya çağırmasını talep etmek,
ç) Dönem sonu denetim raporunu hazırlayıp Genel Kurula sunmak,
d) Tüzük ve mevzuatça belirtilen diğer görevleri yapmaktır.
e)Denetleme Kurulu yaptığı denetlemeler sırasında sendikanın mali işlerinde usulsüzlük ve yolsuzluklar gördüğü takdirde durumu raporla sendika yönetim kuruluna bildirir. Soruşturmayı derinleştirmek için gerekli gördüğü takdirde bu fiilleri işleyenlerin geçici olarak görevden el çektirilmesini ister.
Yönetim Kurulunun, denetim kurulunun isteğini kabul etmemesi, yolsuzluk veya usulsüzlük yaptığı iddia edilenlere görevden el çektirmeme kararında ısrar etmesi halinde denetleme kurulu yönetim kurulundan genel kurulun olağanüstü toplantıya çağrılmasını isteyebilir. Bu durumda yönetim kurulu, altmış gün içinde genel kurulu olağanüstü toplantıya çağırmak zorundadır.
Görevden bu yolla el çektirilenlerin genel kurulca görevlerine iade veya sendikadan ihraçlarına karar verilir. Görevlerine iade edilenlerin görevden el çektirildikleri süreye ait sendikadan almaları gereken ücret ve sosyal hakları sendikaca ödenir. Sendikadan ihracına karar verilenler hakkında gerekiyorsa yargı mercilerine başvurulur.
4-GENEL DİSİPLİN KURULUNUN OLUŞUMU, GÖREV VE YETKİLERİ
Madde 31. Genel Kurulca sendika üyeleri arasından gizli oyla seçilen beş üyeden oluşur. Yedek üye sayısı, asıl üye sayısı kadardır. Genel Disiplin Kurulu, ilk toplantısında bir başkan ve bir sekreter seçerek görev dağılımını yapar. Genel Disiplin Kurulu kararlarını çoğunlukla alır, incelemeleri re’sen veya şikâyet üzerine yapar.
Sendika disiplin kurulu üyeliklerinde boşalma halinde, Genel Merkez Yönetim Kurulu Başkanı yedek seçimindeki en çok oy alandan başlamak suretiyle yedekleri göreve çağırır.
Genel Disiplin Kurulu toplantılarına, yer ve zaman belirtilerek davet edildiği halde mazeretsiz olarak ard arda üç (3) defa katılmayan Genel Disiplin Kurulu üyesi, Genel Yönetim Kurulu kararı ile Genel Disiplin Kuruluna sevk edilir. Disiplin Kurulu’na sevk edilen Disiplin Kurulu üyesi kurulun çalışmasına katılamaz.
Genel Disiplin Kurulu’nun görev ve yetkileri;
Sendika disiplin kurulu, sendika yönetim kurulundan alacağı çağrı kararının, kurul başkanı ve üyelerine tebliği üzerine yedi gün içerisinde toplanır. Kurulun toplanabilmesi için en az üç kurul üyesinin bir araya gelmesi şarttır. Kurul kararlarını oy çokluğu ile verir. Oylarda eşitlik halinde başkanın katıldığı taraf çoğunluğu sağlamış sayılır.
Disiplin kurulu, ilgilinin yazılı savunmasını da aldıktan sonra kararını en geç üç ay içerisinde gereği yapılmak üzere Sendika Genel Başkanlığına sunar.
a) Sendika tüzüğüne, amaç ve ilkelerine aykırı hareket ettiği ileri sürülen üyeler hakkında soruşturma yapar, üyelikten çıkarma dışında bu tüzükte gösterilen disiplin cezalarını verir ve sonucunu Genel Kurula ve ilgililere bildirir.
b) Şube Disiplin Kurulunca verilen kararları itiraz üzerine inceleyip karara bağlar,
c) Üyelikten çıkarılma cezasını Genel Kurula teklif eder.
d) Mevzuat ve tüzükte belirtilen diğer görevleri yerine getirir.
e) Kendisine verilen yetkileri kötüye kullanmak.
f) Sendikanın faaliyet gösterdiği hizmet kolunda kurulmuş başka sendikaları desteklemek,
g) Sendikanın amaçlarına ulaşılmasına veya gelişmesine engel olacak eylem, söz veya çalışmalarda bulunmak,
h) Sendika ve şube yönetim kurulu üyeleri, bölge, il ve ilçe temsilcileri ile işyeri temsilcileri hakkında asılsız ihbar, şikayet ve bunları tahkir, tezyif edici beyanlarda bulunmak,
ı) Sendika sırlarını açığa vurmak veya sendikanın geleceğini tehlikeye düşürecek eylem ve davranışlarda bulunmak ve benzeri suçları işleyen sendika ve şube yöneticileri, temsilcileri ile üyeleri hakkında soruşturma yaparak uyarma, kınama ve geçici olarak azami üç ay süreli işten el çektirmek,
Cezasının uygun görülmesi ve Sendika Yönetim Kurulu’nun onayı ile ilgilisine tebliği, sendika disiplin kurulu tarafından yapılır. Kendilerine verilen cezayı tebellüğ eden ilgili, sendika genel kuruluna itiraz edebilir. İtiraz üzerine sendika genel kurulu durumu inceler ve uygun görürse disiplin kurulunun verdiği cezayı kaldırabilir ve bu durumda ceza verilmemiş sayılır.
Görevden el çektirilen şube yöneticisi hakkında Sendika Genel kurulunca görevine iade veya ihraç kararı verilir. Görevine iade edilen yöneticinin, görevden el çektirilen şube yöneticinin sendikadan alması gereken ücret ve sosyal hakları ödenir. İhracına karar verilen yönetici hakkında gerekiyor ise yargı mercilerine başvurulur.
Sendika Disiplin Kurulu ihraç gerektiren suçlar hakkında hazırladığı rapora görüşlerini ekleyerek sendika genel başkanlığına verir.
Sendika disiplin kurulu, sendika üyeleri hakkında verilen ve ilgililerce itirazın incelenmesi istenen şube disiplin kurulu kararlarını bir ay içerisinde inceler, sonucu gereğinin yapılması için sendika şube başkanlığına gönderir.
Sendika disiplin kurulu; şube disiplin kurulları tarafından sendikadan ihracı gerektiren suçlar hakkında hazırlanan raporları inceler. Görüşünü de belirleyerek sendika genel başkanına verir.
Delegelik sıfatının kaldırılması yetkisi disiplin kurulunun önerisi üzerine sendika genel kuruluna aittir.
DİSİPLİN CEZALARI
Madde 32. Disiplin cezaları
a) Uyarma,
b) Kınama,
c) Geçici uzaklaştırma,
d) Üyelikten temelli çıkarmadır.
e) Üyeliği askıya alma,
Savunma hakkı tanınmadan ceza verilemez. Verilen her türlü cezaya itiraz edilebilir. Genel Disiplin Kurulu kararının tebliğinden itibaren yedi (7) gün içinde Genel Kurula sunulmak üzere Sendika disiplin kuruluna itiraz edilmemesi halinde karar kesinleşir. Geçici uzaklaştırma cezasının süresi üç aydan fazla olamaz. Üyelikten temelli çıkarma cezası Genel Disiplin Kurulunun teklifi ve Genel Kurulun onayı ile verilebilir. Genel Kurulda ilgilinin kendini savunması engellenemez.
Uyarma ve kınama cezası Genel Disiplin Kurulu tarafından, üyelikten temelli çıkarma cezası hariç diğer disiplin cezaları Genel Yönetim Kurulu tarafından verilir.
Üyelikten temelli çıkarma cezası hariç olmak üzere, disiplin soruşturması sonucunda üyenin hangi cezayla tecziye edileceğine, işlenmiş olan fiilin veya gerçekleşen halin ağırlığına göre karar verilir. Aynı fiili işleyenler hakkında farklı cezaya hükmedilemez. Hangi fiil ve hallere hangi disiplin cezasının verileceği, cezanın kim tarafından verileceği, disiplin cezalarına itiraz ve itirazın karara bağlanacağına ilişkin usul ve esaslar, Genel Disiplin Kurulu üyelerinin katılımıyla Genel Yönetim Kurulu tarafından yürürlüğe konulacak yönetmelik ile belirtilir.
Geçici olarak uzaklaştırma veya üyeliğin askıya alınması cezası verilenlerle ilgili olarak bir (1) hafta içerisinde kurumlarına yazılı bildirimde bulunulur. Belirtilen cezaları alanlar, organ toplantılarına ve kararlarına katılamaz. Bu kişilere ceza süresiyle sınırlı olmak üzere ücret, temsil gideri, huzur hakkı ve yolluklar ödenmez.
Üyeliği askıya alma cezasının süresi altı (3) aydan fazla olamaz, bu süre içerisinde üyelik kesintisi yapılmaya devam edilir. Hukuki yardım ile afet hallerinde yardım hali hariç, üyelikten kaynaklanan diğer haklar kullanılamaz. Bu cezanın zorunlu organlarda görev yapan üyelerden birisine verilmesi halinde, bu süreyle sınırlı olmak üzere ilgili kişi organ toplantılarına ve kararlarına katılamaz.
5. İSTİŞARİ ORGANLAR
Madde 33.
a) Başkanlar Kurulu Genel Başkanın başkanlığında Genel Yönetim Kurulu, Genel Denetleme Kurulu, Genel Disiplin Kurulu asıl üyeleri ve Şube Başkanlarından oluşur.
Başkanlar Kurulu Genel Yönetim Kurulunun çağrısı ile yılda iki defa toplanır. İstişari bir organdır ve aldığı kararlar, tavsiye ve teklif mahiyetindedir. Bu kararlar Genel Yönetim Kurulunda görüşülür.
b) Bilim ve Onur Kurulu; Hizmetin kaliteli ve verimli sunulmasında bilimsel çalışma yapmak, proje ve öneri oluşturmak, sendikal taleplerin oluşturulmasına katkıda bulunmak üzere bilimsel yeterliliği olan üyelerimiz arasında ve/veya Genel Merkez Yönetim Kurulunun oy çokluğuyla alacağı kararla dışarıdan üye alınabilir. Genel Yönetim Kurulu tarafından oluşturulan bir kuruldur. Genel Yönetim Kuruluna bağlı olarak çalışır.
c) Genel Merkez Danışma Kurulu,
d) Kadınlar Komisyonu,
e) Gençlik Komisyonu,
f) Engelli Çalışanlar Komisyonu
1. GENEL MERKEZ İSTİŞARİ ORGANLARI
1)Görevleri, Tüzüğün ilgili maddeleri ve Genel Yönetim Kurulu tarafından yürürlüğe konulacak yönetmeliklerle belirlenecek Sendika Genel Merkez İstişari Organları:
c) Genel Merkez Danışma Kurulu: Sendika ana tüzüğü doğrultusunda, ana tüzükte belirtilen amaçlara ulaşabilmek için, sendikanın faaliyetlerinin daha etkin, verimli ve zamanında yapılabilmesi amacıyla Genel Merkez Yönetim Kurulu’na öneri ve tavsiyelerde bulunur. Genel Merkezin ihtiyaç duyduğu konularda tavsiye nitelikli kararlar alır. Sendika tüzüğü ve ilgili mevzuatlar kapsamında Genel Merkez Yönetim Kurulu tarafından verilen diğer görevleri yapar.
d) Kadınlar Komisyonu: Genel Merkez Kadınlar Komisyonu, Genel Yönetim Kurulu kararı ile atanan 7 (yedi) üyeden oluşur. Genel Merkez Kadınlar Komisyonu Başkanı, Genel Yönetim Kurulu kararı ile atanır. Diğer 6 (altı) üye ise Komisyon Başkanının teklifi ve Genel Yönetim Kurulunun onayı ile atanır.
Kadınlar Komisyonu, ilk toplantısında başkan vekili, teşkilatlanma, eğitim ve sosyal işler, idari ve mali işler, basın-yayın ve iletişim, mevzuat ve toplu sözleşme, araştırma ve dış ilişkiler gibi konularda kendi aralarında görev dağılımı yapar. Herhangi bir sebeple Komisyon Başkanının istifası, görevden ayrılması, görevden alınması veya el çektirilmesi gibi durumlarda, yeniden Genel Yönetim Kurulu kararı ile Komisyon başkanı atanır. Kadınlar Komisyonu, Genel Yönetim Kurulunun onayı ile faaliyetlerini sürdürür.
Kadınlar Komisyonu üyelerinden herhangi birinin veya birkaçının görev değişikliği veya görevden alınması halinde, boşalan üyeliklerin yerine yeni atama yapılması, Komisyon başkanının 15 (on beş) gün içerisinde Genel Yönetim Kuruluna teklifi ve Genel Yönetim Kurulunun onayı ile mümkün olur. Zamanında teklifte bulunulmaması halinde, Genel Yönetim Kurulu kendi takdiri ile atama yapabilir.
e) Gençlik Komisyonu: Sendikanın 30 yaş altındaki genç üyelerinden oluşur. Sendikanın hizmet verdiği sağlık ve sosyal hizmet kolunda çalışan gençleri sendikaya kazandırmaktır. Gençlik Komisyonu, Genel Merkez Yönetim Kurulu ile atanan 7 (yedi) üyeden oluşur. Genel Merkez Gençlik Komisyonu Başkanı Genel Yönetim Kurulu kararı atanır. Diğer 6 (altı) üye ise Komisyon Başkanının teklifi ve Genel Yönetim Kurulunun onayı ile atanır. Gençlik Komisyonu ilk toplantısında başkan vekili, teşkilatlanma, eğitim ve sosyal işler, idari ve mali işler, basın-yayın ve iletişim, mevzuat ve toplu sözleşme, araştırma ve dış ilişkiler gibi konularda kendi aralarında görev dağılımı yapar. Genel Merkez Yönetim Kurulu’nun kararıyla ve komisyon başkanının uygun göreceği tarihlerde her zaman toplanabilir. Herhangi bir sebeple Komisyon Başkanının istifası, görevden ayrılması, görevden alınması veya el çektirilmesi gibi durumlarda, yeniden Genel Yönetim Kurulu kararı ile Komisyon başkanı atanır. Gençlik Kolları, Genel Yönetim Kurulu’nun onayı ile faaliyet yapar.
Gençlik Komisyonu üyelerinden herhangi birinin veya birkaçının görev değişikliği veya görevden alınması halinde, boşalan üyeliklerin yerine yeni atama yapılması, Komisyon başkanının 15 (on beş) gün içerisinde Genel Yönetim Kuruluna teklifi ve Genel Yönetim Kurulunun onayı ile mümkün olur. Zamanında teklifte bulunulmaması halinde, Genel Yönetim Kurulu kendi takdiri ile atama yapabilir.
f) Engelli Çalışanlar Komisyonu: Sağlık ve Sosyal Hizmet Kolunda hangi yaştan olursa olsun engelli çalışanların yer alacağı bir komisyondur. Komisyonu başkanının ve üyelerinin atanması ve diğer hususlarda d fıkrasında belirtilen konular dikkate alınır.
2) Genel Yönetim Kurulu kararıyla, zorunlu organların görev ve yetkilerini devretmemek kaydıyla, 33. Madde de belirtilen istişari organlar kurulabilir. İhtiyaç duyulması halinde sayılan istişari organlardan başka organlar ve araştırma merkezleri de kurulabilir. Bu kapsamda kurulan istişari organlarının ve araştırma merkezlerinin üyeleri, çalışma alanları, şekil ve şartları ile diğer hususlar Genel Yönetim Kurulunca yürürlüğe konulacak yönetmelik ile belirlenir.
B. ŞUBELER
ŞUBELERİN OLUŞTURULMASI USÜL VE ESASLARI
Madde 34- 400 ve üzerinde üyesi olan illerde Genel Yönetim Kurulu kararı ile şube kurulabilir. Üye sayısı 400’ün altında olan iller Genel Yönetim Kurulu kararı ile birleştirilerek şube kurulabilir. Bir ilde birden fazla şube oluşturulabilir. Yeni kurulan şubenin veya müstafi durumdaki şubenin Yönetim Kurulunu, Genel Yönetim Kurulu belirler. Şube, 6 ay içerisinde genel kurul yapar.
Açılan, kapatılan ve birleştirilen şubeler, otuz(30) gün içinde Sendika Şubesinin bulunduğu ilin valiliğine ve Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığına bildirilir.
ŞUBE ORGANLARI
Madde 35. Sendika Merkezine bağlı olarak açılan şubelerin organları:
a) Şube Genel Kurulu
b) Şube Yönetim Kurulu
c) Şube Denetleme Kurulu
d) Şube Disiplin Kurulu
ŞUBE GENEL KURULU
Madde 36. Şubenin en yüksek organı olup, sendika genel kurulundan en az iki ay önce olmak üzere dört yılda bir şube yönetim kurulunun veya lüzum üzerine Genel Yönetim Kurulunun uygun gördüğü tarihte yapılır. Şube yönetim kurulunun oyçokluğuyla, denetleme kurulunun oy çokluğu ile, üye veya delegelerin 1/5’inin talebi veya Genel Yönetim Kurulunun kararı ile olağanüstü genel kurul yapılabilir. Genel Kurul toplantısı ve gündemi en az 15 gün önceden o mahalde yayınlanan bir gazetede, yoksa mahalli imkânlarla veya şube ve/veya sendikanın web sayfasında ilan olunur. Gündemde seçim olması halinde toplantı seçim kuruluna da bildirilir. Olağanüstü genel kurul toplantılarında sadece gündemde belirtilen maddeler görüşülür.
Şube genel kurulları;
a) Üye sayısı 400 ile 1000 arasında ise üyeler arasından seçilecek 100 delege ile şube yönetim ve denetleme kurulu asıl üyelerinden,
b) Üye sayısı 1001 ile 2000 arasında ise üyeler arasından seçilecek 125 delege ile şube yönetim ve denetleme kurulu asıl üyelerinden,
c) Üye sayısı 2001 ile 4000 arasında ise üyeler arasından seçilecek 150 delege ile şube yönetim ve denetleme kurulu asıl üyelerinden,
d) Üye sayısı 4001 ile 6000 arasında ise üyeler arasından seçilecek 175 delege ile şube yönetim ve denetleme kurulu asıl üyelerinden,
e) Üye sayısı 6001 den fazla ise üyeler arasından seçilecek 200 delege ile şube yönetim ve denetleme kurulu asıl üyelerinden, Oluşur. Şube genel kurul delegeleri şubenin faaliyet alanına giren işyerlerinden tüzüğe bağlı olarak düzenlenecek delege seçimine ilişkin çıkarılacak yönetmelik esaslarına göre serbest, eşit, gizli oy, açık sayım ve döküm esaslarına göre yapılır.
ŞUBE GENEL KURULUNUN GÖREV VE YETKİLERİ
Madde 37. Şube genel kurulunun görev ve yetkileri:
a) Organların seçimi,
b) Yönetim ve denetim kurulları raporlarının görüşülmesi,
c) Yönetim ve denetim kurullarının ibrası,
ç) Sendika Genel Kurullarına delege seçimi,
d) Mevzuat ve tüzükte verilen diğer görevleri yerine getirmektir.
ŞUBE YÖNETİM KURULUNUN GÖREV VE YETKİLERİ
Madde 38. Şube Yönetim Kurulu şube genel kurulu tarafından gizli oyla seçilir. Görev ve yetkileri:
a) Şubenin çalışma programını yapmak,
b) Şube harcamalarının usulüne uygun yapılmasını sağlamak,
c) Şube Genel Kuruluna sunulacak faaliyet raporunu hazırlamak ve Genel Kurulu toplantıya çağırmak,
ç) Sendikaya üyelik için başvuran kamu çalışanlarının üyeliğinin kabulü veya reddi için üye kayıt formlarını Genel Merkeze ulaştırmak,
d) İl, ilçe, belde ve işyeri sendika temsilcilerini belirlemek,
e) Şube sınırları dahilindeki işyerlerinde çalışan üyelerin sorunlarıyla ilgilenmek, çözümler üretmek,
f) İşyerlerinden aidatların usulüne uygun olarak kesilmesinin sağlanması için çalışanların listelerini işverene ulaştırmak,
g) Genel Yönetim Kurulunca ve Şube Genel Kurulunca verilecek sair görevleri yerine getirmek,
ŞUBE ORGANLARINA SEÇİLECEK OLANLARDA ARANACAK ŞARTLAR
Madde 39 . Şube Başkanı, Şube Genel Kurul delegelerinden seçilir.
Şube Yönetim Kurulu asıl ve yedek üyeleri, Denetleme ve Disiplin Kurulu asıl ve yedek üyeleri o şubenin üyelerinden seçilir. Sendika Şube Yönetim Kuruluna seçilebilmek için, adaylık ve deneme süresini tamamlamış kamu görevlisi olarak çalışmak gerekmektedir.
Çekilme, göreve son verilmesi veya sair nedenlerle kamu görevinden ayrılanlar ile farklı bir hizmet koluna giren kuruma atananlardan sendika üyesi olanların üyelikleri, varsa sendika şubesindeki görevleri sona erer. Emekliye ayrılanların sendika şubesindeki görevi, seçildikleri dönemin sonuna kadar devam eder. Sendika Şube Başkanı ve yöneticileri göreve seçildikten sonra üç ay içinde kendilerinin, eşlerinin velayetleri altındaki çocuklarının mal varlığı bildirimlerini notere vermek zorundadırlar.
ŞUBE YÖNETİM KURULUNUN OLUŞUMU VE ÇALIŞMA ESASLARI
Madde 40. Şube Genel Kurulunca seçilen 7 asıl üyeden oluşur. Şube Yönetim Kurulu üye sayısı kadar yedek üye de belirlenir. Üyeler, kendi aralarından bir başkan olmak üzere sekreterlikleri de oluştururlar. Şube Yönetim Kurulu en az ayda bir toplanır. Şube başkanının çağrısıyla olağanüstü toplanır. Çalışma esasları Genel Yönetim Kurulunda olduğu gibidir.
ŞUBE YÖNETİM KURULUNUN GÖREV BÖLÜMÜ VE YETKİLERİ
Madde 41. ŞUBE BAŞKANI Şube Başkanı, Şube Yönetim Kurulu adına şubeyi temsil eder. Şube Yönetim Kuruluna ve şubede kurulacak komisyonlara başkanlık eder. Lüzumu halinde toplantı veya komisyon başkanlığını Yönetim Kurulu üyelerinden birine devredebilir.
Şube Başkanı, şubedeki bütün büroların amiri olup, her türlü çalışmaları denetlemeye ve tetkike yetkilidir.
Sekreter ile şube yazışmalarını, mali sekreter ile muhasebe ile ilgili evrakı imza eder. Şubenin bankada bulunan hesabından mali hususlarla görevli sekreter veya yönetim kurulu üyelerinden birisiyle birlikte çift imzayla para çeker.
ŞUBE SEKRETERİ
Şube başkanının bulunmadığı zamanlarda başkanın görev ve yetkilerini kullanır.
Şube yazışmalarını yürütülmesi, şube bürolarının yürütülmesi sekretere aittir.
Şube yönetim kurulunun toplantılarının gündemi ile toplantı yer ve zamanlarını kurul üyelerine bildirir.
Şube yönetim kurulunca alınacak kararları yerine getirir ve şube başkanı tarafından verilecek diğer görevleri yapar.
ŞUBE MALİ SEKRETERİ
Şubenin mali konulardaki işlemlerini kanun, yönetmelik ve tüzük hükümleri çerçevesinde yerine getirir. Şube yönetim kurulunca alınacak kararları yerine getirir ve şube başkanı tarafından verilecek diğer görevleri yapar.
ŞUBE MEVZUAT SEKRETERİ
Sendikal çalışmalara ilişkin her türlü mevzuatla ilgili bilgi, belge ve yayınları toplar, düzenler ve değişiklikleri takip ederek şube yönetim kuruluna sunar. Sendikaca bildirilen mevzuatla ilgili her türlü bilgi, belge ve yayınların şubeye bağlı birimlere ulaştırılmasını sağlar. Üyelerin şikâyet, istek ve taleplerini tespit eder ve yönetim kurula sunar.
Şube başkanı tarafından verilecek diğer görevleri yapar ve şube yönetim kurulunca alınacak kararları yerine getirir.
ŞUBE TEŞKİLATLANDIRMA SEKRETERİ
Sendikaca belirlenen teşkilatlanma programı dahilinde şube faaliyet sahası içinde kalan işyerlerinde çalışanların sendika çatısı altında toplanması için çalışır. Şube başkanı tarafından verilecek diğer görevlen yapar ve şube yönetim kurulu tarafından alınacak kararları yerine getirir.
ŞUBE EĞİTİM ve SOSYAL İŞLER SEKRETERİ
Sendikaca belirlenen eğitim programları çerçevesinde şube faaliyet sahası içinde gerekli eğitim çalışmalarını yapar. Eğitim konulan ile ilgili şube yönetim kuruluna önerilerde bulunur.
Şube başkanı tarafından verilecek diğer görevleri yapar ve şube yönetim kurulunca alınacak kararları yerine getirir.
ŞUBE DIŞ İLİŞKİLER ve BASIN YAYIN SEKRETERİ
Ziyaret, kutlama, taziye, tebrik vs. sosyal işleri takip eder. Birlik ve dayanışma ruhunu pekiştirmek, üyelerin tanışması ve kaynaşmasını teminen eğlence, piknik vs. sosyal etkinliklerin ön çalışmalarını yapar ve şube yönetim kuruluna sunar.
Her türlü basın ve yayın vasıtalarını takip eder, bilgi ve dokümanları derler ve yönetim kurulunun bilgisine sunar.
Şube başkanı tarafından verilecek diğer görevleri yapar ve şube yönetim kurulunca alınacak kararları yerine getirir.
ŞUBE DENETLEME KURULU
Madde 42. Şube Denetleme Kurulu;
a)Genel Kurul tarafından, Genel Kurula katılan üye veya delegeler arasından seçilen beş denetçiden oluşur. Asıl üye sayısı kadar yedek üye de seçilir.
Şube Denetleme Kurulu, en çok oy alan üyenin, oyların eşit olması halinde en yaşlı üyenin başkanlığında yapacağı ilk toplantısında üyeleri arasından bir başkan, bir raportör seçer. Kurulun asil üyeliklerinde boşalma olması halinde, mazbataya göre ilk sıradan başlamak üzere yedek üye göreve çağırılır
b) Şube Yönetim Kurulunun faaliyetlerinin genel kurul kararlarına uygun olarak yapılıp yapılmadığını denetler.
c) Sendika tüzüğüne uygun olarak Şubenin idari ve mali denetimini yapar, ara raporu Genel Merkeze gönderilmek ve Şubede tutulmak üzere şube başkanına verir. Dönem sonu raporunu da şube genel kuruluna sunar.
d) Gerekli gördüğü hallerde denetim kurulu raporunu Sendika Genel Başkanına gönderir.
e) Şube Denetleme Kurulu, Şube Genel Kurulunu takip eden altıncı (6) ayın sonunda ilkini yapmak kaydıyla, yılda bir denetleme yapar. Gerekli hallerde olağanüstü olarak da toplanabilir
f) Şube Denetleme Kurulunun toplantı yeter sayısı üye tam sayısının, karar yeter sayısı ise ayrıca hüküm bulunan haller hariç olmak üzere, toplantıda hazır bulanan üye sayısının salt çoğunluğudur. Oyların eşitliği halinde, başkanın oyu karar haline gelir.
g) Şube Yönetim Kurulu tarafından denetleme yaptırılmaması veya denetleme için gerekli defter, evrak, belgelerin verilmemesi vb. suretle denetlemenin fiilen imkânsız hale getirilmesi hallerinde, Şube Denetleme Kurulu tarafından denetleme yapmaktan imtina edilmesi halinde Genel Merkez Yönetim Kurulu gerekli denetlemeyi yaptırır.
ŞUBE DİSİPLİN KURULU
Madde 43. Şube disiplin kurulu;
1-Şube Disiplin Kurulu; Şube Genel Kurulu tarafından, Genel Kurula katılan üye veya delegeler arasından gizli oyla seçilen beş (5) asil beş (5) yedek üyeden oluşur.
2-Şube Disiplin Kurulu, en çok oy alan üyenin, oyların eşit olması halinde en yaşlı üyenin başkanlığında yapacağı ilk toplantısında üyeleri arasından bir başkan, bir raportör seçer. Kurulun asil üyeliklerinde boşalma olması halinde, mazbataya göre ilk sıradan başlamak üzere yedek üye göreve çağırılır.
3-Sendika Tüzüğüne, amaç ve ilkelerine aykırı hareket eden Sendika üyeleri hakkında soruşturma yapar, uyarma ve kınama cezası verebilir. Diğer cezai fiiller, rapor halinde Genel Merkez Yönetim Kuruluna gönderilmek üzere Şube Başkanlığına verilir.
4-Şube Disiplin Kurulu, Şube Yönetim Kurulunun veya denetim sonucunda usulsüzlük ve yolsuzluk tespit edilmesi haliyle sınırlı olmak üzere Şube Denetleme Kurulunun çağrısı üzerine toplanarak işlem tesis eder ve karar alır.
5-Şube Disiplin Kurulu, üye tam sayısının salt çoğunluğu ile toplanır. Mevcut üyelerin salt çoğunluğu ile karar alır. Oylarda eşitlik halinde, Kurul Başkanının katıldığı taraf çoğunluğu sağlamış sayılır. Disiplin Kurulu, ilgilinin yazılı savunmasını da aldıktan sonra kararını, gereği yapılmak üzere Şube Yönetim Kuruluna sunar.
6-Şube Disiplin Kurulu tarafından verilen her türlü cezaya karşı, Şube Yönetim Kuruluna itiraz edilebilir. Şube Disiplin Kurulu kararının tebliğinden itibaren, yedi (7) gün içinde Şube Yönetim Kuruluna itiraz edilmemesi veya itirazın reddi halinde karar kesinleşir. Kesinleşen cezalara karşı otuz (30) gün içerisinde yargı yoluna başvurma hakkı vardır.
7-Şube Disiplin Kurulu toplantılarına yer ve zaman belirtilerek davet edildiği halde mazeretsiz olarak art arda iki (2) defa katılmayan Şube Disiplin Kurulu üyesi, Şube Yönetim Kurulu kararı ile Genel Disiplin Kuruluna sevk edilir.
8-Şube Disiplin Kurulunun çalışma usul ve esasları, Genel Merkez Yönetim Kurulu tarafından hazırlanan yönetmelik ile belirlenir.
İŞYERİ SENDİKA TEMSİLCİLİĞİ
Madde 44. İşyeri sendika temsilcileri:
İşyeri sendika temsilcileri, işyerindeki üyeler tarafından seçimle belirlenir. İşyerindeki kamu görevlisi sayısı;
a)
- 200’e kadar ise bir(1),
- 201-600 arasında ise en çok iki(2),
- 601-1000 arasında ise en çok üç(3),
- 1001-2000 arasında ise en çok dört(4),
- 2000’den fazla ise en çok beş (5),
kişiden oluşur.
Bu temsilcilerden biri Şube Yönetim Kurulu tarafından baş temsilci olarak görevlendirilir.
b) Şube Yönetim Kurulu veya görev mahallinde çalışanların 1/5’ inin teklifi ve Genel Yönetim Kurulu kararı ile işyeri temsilcileri görevden alınabilir.
c) İşyeri temsilcileri bir Genel Kurul dönemi için seçilir.
İŞYERİ TEMSİLCİLERİNİN GÖREV VE YETKİLERİ
Madde 45. İşyeri sendika temsilcilerinin görev ve yetkileri:
a) Sendika ile üyeleri arasındaki ilişkiyi koordine etmek ve bunların düzenli yürütülmesini sağlamak,
b) En az ayda bir kendi aralarında toplanarak işyerlerinin problemlerini görüşmek, bu konuda yetkili organlara tekliflerde bulunmak,
c) Üyelerden gelen şikayet ve önerileri çözmeye çalışmak, çözemediklerini ilgili organlara bildirmek,
d) Yasalar, yönetmelik ve tüzükle kendilerine verilen görevleri yerine getirmek.
C. SENDİKA PERSONELİ
Madde 46. Bu konuda çıkarılacak bir yönetmelikle düzenleme yapılır.
1. Sendikanın Genel Merkezi bünyesinde ve Şubelerinde Sendikanın faaliyet alanı ve çalışmalarıyla ilgili görevleri yürütmek ya da Genel Merkez ve Şubelerde kurulacak büroların iş ve işlemlerini yürütmek amacıyla personel istihdam edilebilir. Bu şekilde istihdam edilecek personelin mali ve sosyal hakları, hak ve sorumlulukları, görev tanımları ve bağlı bulunacakları amirler, Genel Yönetim Kurulu tarafından yürürlüğe konulacak yönetmelik ile belirlenir.
2. Sendikanın gerçekleştireceği faaliyetlerin plânlanmasında, Sendika tarafından gerçekleştirilecek etkinliklere yönelik strateji belirlenmesinde, Sendikanın kamu kurum ve kuruluşlarıyla diğer sivil toplum örgütleri ve basın yayın organlarıyla ilişkilerin düzenlenmesinde uzmanlık ve deneyimlerinden yararlanılmak üzere Genel Başkanın veya ilgili Genel Yönetim Kurulu üyesinin önerisi ve Genel Yönetim Kurulunun kararına bağlı olarak hizmet vermek üzere danışman unvanıyla personel istihdam edilebilir. Bu unvanla görev yapan personele ödenecek maaş, Genel Yönetim Kurulu üyelerine ödenen maaşın ½ sini aşmamak kaydıyla Genel Yönetim Kurulu tarafından belirlenir.
IV. SENDİKANIN GELİR VE GİDERLERİ
SENDİKANIN GELİRLERİ
Madde 47. Sendikanın gelirleri:
a) Üyelerden alınan aidatlar,
b) Faaliyetlerden sağlanacak gelirler,
c) Eğlence, müsamere, konser vb. faaliyetlerden sağlanacak gelirler,
d) Bağışlar ve yardımlar
SENDİKA AİDATI
Madde 48.
Sendika üyelik aidatı, üyenin maaşının, kamu görevlisinin kadro ya da pozisyonuna bağlı ve her ay mutat olarak ödenmekte olan damga vergisine tâbi aylık brüt gelirleri toplamının binde beşi oranındadır. Ödenti tutarı; 15 inci derecenin birinci kademesinden aylık alan devlet memurunun, damga vergisine tâbi brüt gelirleri toplamının binde dördünden az, otuzda birinden fazla olamaz.
SENDİKANIN GİDERLERİ
Madde 49. Sendika;
Sendika; üyeleri ile çalıştırdığı kişiler dahil hiç kimseye borç veremez, Amaçları ve faaliyetleri dışında harcama ve bağışta bulunamaz, Gelirlerinin %10’ unu üyelerinin mesleki eğitim, bilgi ve tecrübelerini artırmak için kullanır, Sendika organlarına seçilen yöneticilerle geçici veya daimi olarak istihdam edilecek personele verilen huzur hakları, harcırahlar, ödenekler, yolluk ve tazminat giderleri, İl ve ilçelerde açılan şube ve büro masrafları,
Genel Yönetim Kurulu kararı ile izine ayrılan Şube Yönetim Kurulu üyelerinin huzur hakları, harcırahlar, ödenekler, yolluk ve tazminat giderleri, Yardımlaşma sandığı giderleri,
Üye bulunduğu yurtiçi ve yurtdışı kuruluşlara ödenen aidat giderleri, Tüzük ve mevzuata uygun diğer giderler, Genel Yönetim Kurulu bu konularda harcama yapmak üzere Genel Kuruldan yetki alır.
SENDİKANIN TUTACAĞI DEFTERLER
Madde 50. Sendika aşağıda yazılı defter, dosya ve kayıtları tutmak ve fişleri düzenlemek zorundadır.
a) Üye kayıt fişleri ve defteri ile çıkış bildirimi.
b) Genel Kurul, Genel Yönetim Kurulu, Denetleme Kurulu ve Disiplin Kurulu kararlarının numara ve tarih sırasıyla yazılmasına mahsus karar defteri.
c) Gelen, giden evrakın tarih ve numara sırasıyla kayıt edileceği gelen ve giden evrak kayıt defterleri ile zimmet defteri, ayrıca seyahatlerde Genel Yönetim Kurulu üyelerince kullanılan geçici giden evrak defteri.
d) Gelen evrakın aslı, giden evrakın suretlerinin saklanacağı gelen ve giden evrak dosyaları.
e) Demirbaş eşya defteri.
f) Gelir makbuzları ile gider evrakı ve bunların saklanmasına mahsus dosya ve defterler, yevmiye defteri, defteri kebir, envanter defteri ve aidat defterini tutmak zorundadır.
Yukarıda yazılı defterler, her olağan Genel Kurul veya defterlerin bitimini izleyen 15 gün içinde notere tasdik ettirilir. Sendika, tutmakla yükümlü olduğu defter ve kayıtlar dışında yardımcı defterler de tutabilir. Sendika, defterler ve belgeleri ilgili bulundukları yılı takiben takvim yılından başlayarak on yıl süre ile saklamak zorundadır.
Sendika, her hesap ya da bütçe dönemine ait bilanço ve hesaplarıyla çalışma ve denetleme raporlarının ait oldukları dönemi izleyen üç ay içinde Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı’ na, sendikalar ayrıca bağlı bulundukları konfederasyona gönderirler.
DEMİRBAŞLARIN ALIMI SATIMI VE DÜŞÜMÜ
Madde 51 : Demirbaşların alımı, satışı ve düşümü, en büyük banknottan daha fazla değere sahip demirbaşlar için kurulacak en az üç kişilik bir komisyon tarafından yapılır.
Her tür bakım onarım, tadilat vb. bu komisyonun sorumluluğunda yapılır. Bu komisyon, Genel Yönetim Kurulu kararıyla oluşturulur.
YOLLUKLAR VE ÜCRET KAYIPLARI
Madde 52. Sendika Genel Kurul toplantısına iştirak eden ve sendika zorunlu organlarda görev alan üye veya delegelerin yol masrafları ile yollukları sendika tarafından ödenir.
BİRLEŞMEYECEK GÖREVLER
Madde 53.
a) Şube Genel Kurulu hariç şube zorunlu organlarından birine seçilen başka birine seçilemez.
b) Genel Kurul hariç, sendika zorunlu organlarından birine seçilen başka bir göreve seçilemez.
KONFEDERASYON VE ULUSLARARASI KURULUŞLARA ÜYELİK
Madde 54. Sendika, ancak bir konfederasyona üye olabilir. Üyelik veya ayrılma Genel Kurul kararıyla alınır.
Madde 55. Amaçlarına uygun uluslararası kuruluşlara üye olabilir. İlgili kuruluşlara temsilci gönderebilir.
Madde 56. Sendika; üyesi olduğu veya üyelikten ayrıldığı konfederasyon veya uluslararası kuruluşları, üye olduğu veya üyelikten ayrıldığı tarihi izleyen on beş gün içinde, Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı’na bildirir. Üyelik bildirimine, üye olunan kuruluş tüzüğünün bir örneği de eklenir.
FESİH, İNFİSAH VE KAPATMA HALİ
Madde 57. (1) Genel kurulun toplantı yeter sayısı üye veya delege tam sayısının salt çoğunluğudur. Tüzükte daha yüksek bir yeter sayı belirlenebilir. İlk toplantıda yeter sayı sağlanamazsa ikinci toplantı en çok on beş gün sonraya bırakılır. Bu toplantıya katılanların sayısı, üye veya delege tam sayısının üçte birinden az olamaz
(2) Genel Kurulun karar yeter sayısı toplantıya katılan üye veya delege sayısının salt çoğunluğudur. Ancak bu sayı üye veya delege tam sayısının dörtte birinden az olamaz. Tüzükte daha yüksek bir yeter sayı belirlenmemişse, tüzük değişikliği, fesih, birleşme, katılma, üst kuruluşun veya uluslararası kuruluşun kurucusu olma, üst kuruluşlara ve uluslararası kuruluşlara üyelik ile üyelikten çekilme hâllerinde karar yeter sayısı üye veya delege tam sayısının salt çoğunluğudur.
Fesih, infisah ve kapatma hallerinde sendika para ve mal varlığı genel kurulca kararlaştırılan aynı maksatlı sendika veya üyesi olduğu konfederasyona devredilir.